LCHF kost
Introduktion och fakta om LCHF-kost

Fråga

Hej. vad ska jag tänka på angående min träning,har ca 3-4 spinningpass i veckan

Svar

Hej!

Bra att du tränar och är fysiskt aktiv! Egentligen är det inget speciellt som du måste tänka på. Det finns en allmän missuppfattning kring att man inte kan träna hårt och samtidigt följa LCHF eftersom kroppen ”måste ha” kolhydrater vid aktivitet. Detta är direkt felaktigt och det finns mängder med personer som följer en låg kolhydratkost och tränar hårt. Vissa kan beskriva en sämre ork vid explosiva moment men detta verkar vara individuellt. Personligen vet jag flera personer som tränar på elitnivå med tunga och explosiva sporter som samtidigt följer LCHF.

Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att kosten aldrig får bli ett hinder för träning. Ifall man känner att den kost man följer ger för dåligt med energi vilket i sin tur gör att man inte kan träna lika mycket som man önskar så bör man göra förändringar. Följer man LCHF- kost och samtidigt tränar kan man lägga till kolhydrater på två olika sätt. Antingen höjer man den totala mängden kolhydrater man äter varje dag, exempelvis går från 5g kolhydrater/100 g livsmedel till 10-15g kolhydrater/100 g livsmedel. Eller så äter man kolhydrater enbart i samband med sin träning. Personligen tycker jag nog att det är bättre att lägga sig på ett något högre totalt intag av kolhydrater jämnt över dygnet än att trycka i sig kolhydrater inför och efter ett pass. Risken är att detta stör LCHF- effekten mer.

Det är alltid viktigt att dricka ordentligt i samband med träning men kanske blir detta ännu mer angeläget om man följer LCHF eftersom kolhydrater binder upp vatten och att vätskereserven i kroppen kan vara något sämre. Detta är egentligen bara en hypotetisk tanke och jag har aldrig hört talas om personer som klagat på uttorkning vid LCHF- kost.

Slutligen så vill jag bara påpeka att man vid övergång till LCHF kan känna sig orkeslös och att detta kan gå ut över träningen i någon vecka. Det handlar egentligen bara om att kroppen inte hunnit ställa om sig till fettförbränning, så det är bara att vänta tills orken kommer åter och köra igång med träningen igen.


 
Kommentarer
 
 
Frode  
 

Hei,

Jeg kan bekrefte det som sies her. Jeg trener spinning 4-5 ganger i uken på LCHF. Ligger nok på 30-50 gr karbohydrater pr dag. Hadde problemer i ca 1 uke hvor jeg gikk tom for energi etter 30-40 minutter spinning. Etter det har det fungert utmerket :-)

 
Ny kommentar 
 
* = Obligatoriskt fält

* Ditt namn:   


Din webbplats: (frivillig)


* Kommentar:   


* Ange bokstäverna/siffrorna i bilden

 

 
  < Tillbaka till frågor/svar
 
 
 
Om frågan/svaret
Datum: 2010-01-25
Taggar: 
Kategorier:  Kostfrågor
Antalet visningar:  3890